Hoe LinkedIn gebruiken om een nieuwe baan te vinden? 3 onmisbare tips

Martine zoekt banen op LinkedIn

Laatst geüpdate op 1 augustus 2024 door Martine Hoevenberg

Hoe LinkedIn gebruiken om een nieuwe baan te vinden

LinkedIn is hét platform voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan. In welke branche of rol je ook werkzaam bent: LinkedIn biedt jou de kans om jezelf te laten zien aan potentiële werkgevers. Maar dat niet alleen, LinkedIn biedt ook potentiële werkgevers de kans om jou te vinden en benaderen. Twee vliegen in een klap dus, mits je LinkedIn zo inzet dat jij hier alles uit haalt. In deze blog geef ik je 3 tips om LinkedIn te gebruiken in jouw banenzoektocht. Wie weet wordt jij dan wel gewoon benaderd voor jouw ideale baan!

Hoe meer mensen weten dat jij op zoek bent naar een nieuwe baan, hoe groter de kans dat iemand aan jou denkt bij een openstaande vacature. De makkelijkste manier om je LinkedIn netwerk te laten weten dat je op zoek bent naar een nieuwe functie is dan ook door een post te plaatsen. Maar wat schrijf je in een LinkedIn tekst voor een nieuwe baan? Nou, vooral wat voor nieuwe baan jij zoekt natuurlijk! Maar ook een pakkende beginzin en een korte tekst over je (studie)achtergrond zijn belangrijk. Zorg ervoor dat de lezer puur door het lezen van je post een inschatting kan maken over een mogelijke match met een vacature.

Een andere optie (of beter nog, complementaire optie) is het aangeven van de functie #opentowork op je profiel. Wanneer je op je eigen LinkedIn profiel bent kan je instellen dat je #opentowork bent. Vervolgens verschijnt er een groen gekleurde halve cirkel op je profielfoto zodat het meteen opvalt dat jij op zoek bent. Easy dus voor je netwerk om te zien dat jij open staat voor mogelijkheden!

Maar wat nou als je op zoek bent naar een nieuwe baan terwijl je nog werkzaam bent in je huidige baan? Dan wil je natuurlijk liever niet dat heel de wereld weet dat jij open staat voor een nieuwe functie. De manier waarop je dan tóch aan recruiters kan laten zien dat jij open staat voor iets nieuws is door de instelling #opentowork aan te zetten, maar dan enkel voor recruiters. LinkedIn zorgt er vervolgens voor dat recruiters van de organisatie waar jij werkt niet zien dat jij deze functie aan hebt staan. Let wel op dat LinkedIn hiervoor de informatie gebruikt op jouw eigen profiel. Welk bedrijf jij hebt aangevinkt als ‘hier werk ik momenteel’ is het bedrijf wat uitgesloten wordt.

Het gebruik van de juiste zoektermen op je profiel is van essentieel belang voor jou als werkzoekende. Waarom? Omdat recruiters op LinkedIn mensen proberen te vinden die passen op de vacature die ze willen invullen. Je kan het vergelijken met een zoekmachine als Google: een recruiter zoekt op een bepaalde term en vervolgens krijgen ze tientallen profielen te zien in de zoekresultaten. Hoe beter jouw profiel matcht met zoekwoorden, hoe vaker jouw profiel in de zoekresultaten naar boven komt, en hoe vaker er dus potentiële werkgevers op jouw profiel terecht komen.

Hoe zorg je er dan voor dat jouw profiel de juiste zoekwoorden bevat? Heel simpel, door de zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden ergens op jouw profiel terug te laten komen. Voorbeelden van zoekwoorden zijn een bepaalde functietitel (Project Manager Zorg), een opleiding (HBO Commerciële Economie), of een vaardigheid (Microsoft Excel). Als jij dus een baan zoekt als Designer en jij hebt ervaring met Adobe Photoshop, dan zorg je ervoor dat je bij je functietitel (of opleiding) ‘Designer’ en bij je vaardigheden ‘Adobe Photoshop’ neerzet. Dit zorgt er dan weer voor dat een recruiter die op zoek is naar een Designer met Photoshop ervaring snel op jouw profiel terecht komt. Als er dan een mogelijke match is kunnen ze je zomaar berichten.

Een compleet LinkedIn profiel hebben zorgt ervoor dat jouw profielbezoeker meteen een duidelijke indruk heeft van wie je bent en wat je gedaan hebt. Het is dus belangrijk dat je je profiel compleet invult, een eerste indruk maak je natuurlijk maar één keer. Hoe zorg je er dan voor dat je profiel compleet is? Dat doe je door een profielfoto, kopregel, samenvatting, werkervaring, opleiding, vaardigheden, vrijwilligerswerk, en aanbevelingen toe te voegen.

De samenvatting en je werkervaring zijn twee specifiek belangrijke onderdelen voor jou als werkzoekende. De samenvatting (het stukje tekst onder je profielfoto en kopregel) is dé plek waar je vrijuit kan schrijven over wie je bent en wat je zoekt. In tegenstelling tot je werkervaring (waar je vooral schrijft wat je hebt gedaan) kan je in de samenvatting aangeven waar jij naartoe wil. Belangrijk dus voor mensen die op jouw profiel komen en willen inschatten of een functie bij je kan passen. Je werkervaring is ook een onderdeel wat een recruiter veel inzicht kan geven. Gebruik je werkervaring om te beschrijven waar jij als persoon verantwoordelijk voor bent geweest en welke resultaten jij hebt neergezet.

Er zijn dus meerdere manieren om LinkedIn in te zetten in jouw baanzoektocht. Hoe handig zou het zijn als jij gewoon benadert wordt in plaats van dat je zelf op zoek moet?! Daarnaast heb je natuurlijk ook nog vele andere manieren om LinkedIn (actief) in te zetten in je zoektocht naar een nieuwe baan. Denk aan het zoeken naar actuele vacatures, het plaatsen van content (LinkedIn is tenslotte ook sociale media) en het opdoen van inspiratie voor interessante bedrijven. Leg LinkedIn dus niet naast je neer maar haal er je voordeel uit!

Volgen

Meer Blogs

Wil jij je concurrentie een stap voor zijn?